Edukacja

pole rzepaku

Sala sensoryczna. Nowość w naszej szkole

08 sty 2021 12:01
wydrukuj
W grudniu 2020 roku Szkoła Podstawowa w Gaworzycach zakończyła realizację programu realizowanego pod nazwą „Pobudźmy zmysły”, na który udało się zdobyć grant ze środków programu "Działaj Lokalnie". W projekcie uczestniczyło 24 uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Gaworzycach z klas I-III i IV – VIII.
Grafika nadesłana przez Szkołę w Gaworzycach przedstawiające mix zdjęć z sali sensorycznej

Projekt obejmował zajęcia z Integracji Sensorycznej, która polega na rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia poprzez zmysły zewnętrzne (wzrok, słuch, dotyk, smak, węch) oraz płynące z własnego ciała poprzez zmysły wewnętrzne (równowagi i czucia głębokiego).

Zajęcia prowadzone w ramach projektu były bardzo atrakcyjne, gdyż miały charakter wesołej zabawy ruchowej, podczas której dostarczane były dziecku takie bodźce, których najbardziej potrzebował jego system nerwowy – twierdzi nauczyciel prowadzący zajęcia Natalia Maciejewska.  Uczniowie biorący udział w zajęciach chętnie i z wielką starannością wykonywali proponowane im ćwiczenia, wiele z nich dość dobrze radziło sobie nawet przy wykonywaniu trudnych i skomplikowanych ćwiczeń. U niektórych dało się zauważyć wiele zaburzeń integracji sensorycznej, które utrudniały lub nawet uniemożliwiały wykonanie choćby nawet najprostszych zadań. Uczniowie najchętniej wykonywali ćwiczenia gimnastyczne, pokonywanie różnego rodzaju tory przeszkód oraz zabawy mające na celu normalizację systemu dotykowego.

Cieszymy się bardzo, że mogliśmy skorzystać z tego projektu, a dzięki temu pomóc naszym uczniom i poprawić u nich jakość odbierania, przesyłania i organizowania bodźców, a do tego wspomagać ogólny rozwój każdego z nich. Kolejnym bardzo ważnym celem terapii było wzmocnienie poczucia własnej wartości poprzez pozytywne motywowanie. Dużą uwagę zwrócono na poprawę koordynacji ruchowej i planowania ruchu oraz poprawę percepcji słuchowej i wzrokowej. Najlepszą nagrodą dla nas jest duża poprawa funkcjonowania części uczniów oraz fakt, że wielu z nich zintegrowało się ze sobą, co pozwoliło im współdziałać w grupie i cieszyć się z wykonywania poszczególnych zadań. Planujemy dalszy ciąg kontynuowania zajęć z Integracji Sensorycznej w naszej szkole – zapewnia dyrektor szkoły Pani Małgorzata Kosałka.