Ważne dla rolników
Uchwała nr 2/2019
Krajowej Izby Rolniczej
z dnia 25 lutego 2019 r.
w sprawie zarządzenia wyborów do walnych zgromadeń izb rolniczych
Szanowni Państwo,
W związku z zakazem wypalania łąk, pastwisk, nieużytków, rowów, pasów przydrożnych, szlaków kolejowych oraz trzcinowisk i szuwarów, jakie nakłada na nas Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2004 Nr 92, poz. 880) oraz odpowiedzialnością wykroczeniową, jaka wiąże się z naruszeniem tego zakazu, przesyłamy Państwu link, pod którym można pobrać ulotkę przygotowaną przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pt. „Nie wypalaj traw”.
link do ulotki - kliknij
Zarząd Koła Łowieckiego "JAŹWIEC" w Radwanicach zawiadamia o zmianie terminu polowania zbiorowego, które miało się odbyć dnia 27.01.2019 r. (niedziela) o godz. 7.30 na obwodach 17, 18, a odbędzie się dnia 26.01.2019 (sobota) o godz. 7.30 na obwodach 17 i 18.
Zarząd
Rafał Sip
Sekretarz KŁ "Jaźwiec"
Zarząd Koła Łowieckiego "Święty Eustachy" w Gościeszowicach informuje, że w dniach 19 i 26 stycznia 2019 r. w godz. 8.00 - 15.00 na terenie obwodu łowieckiego nr 202 zostaną dodatkowo zorganizowane polowania zbiorowe na dziki.
Darz Bór
M. Michalski
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje:
Każdy rolnik, który chce odzyskać część pieniędzy wydanych na olej napędowy używany do produkcji rolnej powinien zbierać faktury VAT
- w terminie od 1 lutego 2019 r. do 28 lutego 2019 r. należy złożyć odpowiedni wniosek do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w zależności od miejsca położenia gruntów rolnych wraz z fakturami VAT (lub ich kopiami) stanowiącymi dowód zakupu oleju napędowego w okresie od 1 sierpnia 2018 r. do 31 stycznia 2019 r.,
- w terminie od 1 sierpnia 2019 r. do 2 września 2019 r. należy złożyć odpowiedni wniosek do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w zależności od miejsca położenia gruntów rolnych wraz z fakturami VAT (lub ich kopiami) stanowiącymi dowód zakupu oleju napędowego w okresie od 1 lutego 2019 r. do 31 lipca 2019 r. w ramach limitu zwrotu podatku określonego na 2019 r
Limit zwrotu podatku akcyzowego w 2019 r. wynosi:
100,00 zł * ilość ha użytków rolnych
oraz
30,00 zł * średnia roczna liczba dużych jednostek przeliczeniowych bydła
Pieniądze wypłacane będą w terminach:
1 - 30 kwietnia 2019 r. w przypadku złożenia wniosku w pierwszym terminie
1 - 31 października 2019 r. w przypadku złożenia wniosku w drugim terminie
gotówką w kasie urzędu gminy lub miasta, albo przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku.
Wójt Gminy Gaworzyce informuje, że w związku z pojawieniem się w dziesiątym okresie raportowania w Systemie Monitoringu Suszy Rolniczej prowadzonym przez IUNG w Puławach niekorzystnego zjawiska na terenie Gminy Gaworzyce „suszy” w uprawach: ziemniak, rolnicy mogą składać wnioski o szacowanie szkód w sekretariacie Urzędu Gminy w Gaworzycach pok. 2.14 lub pok. nr 2.8 w nieprzekraczalnym terminie do dnia 11 września 2018 r.
Rolnicy, którzy nie zgłaszali szkód w miesiącu lipcu br., do wniosku powinni dołączyć:
- oświadczenie nr 1 lub nr 2;
- kserokopię wniosku o płatność bezpośrednią na 2018 r.;
- ubezpieczenie upraw producenta rolnego (do wglądu).
Druki wniosku oraz załączniki są dostępne w Urzędzie Gminy w Gaworzycach, pok. nr 8 oraz na stronie interenetowej DUW oraz Urzędu Gminy. Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu 76 831 62 85 wew. 47.
Oszacowania strat w uprawach buraków cukrowych, kukurydzy, będzie realizowane dopiero po ogłoszeniu możliwości szacowania strat tej uprawy w Systemie Monitoringu Suszy Rolniczej przez INSTYTUT UPRAWY NAWOŻENIA I GLEBOZNAWSTWA w Puławach.
W razie jakichkolwiek zmian będziemy informować Państwa na bieżąco.
Pliki do pobrania:
1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 27.01.2015 r.
2. Oświadczenie nr 1 dla rolników nie posiadających dokumentacji
3. Oświadczenie nr 2 dla rolników posiadających pełną dokumentację
4. Wniosek Rolnika dotyczący oszacowania szkód w gospodarstwie rolnym.
Pomoc dla rolników poszkodowanych przez suszę
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa OT Wrocław przedstawia informację w sprawie udzielanych przez KOWR form pomocy w spłacie zobowiązań.
- KOWR udziela obniżki czynszu dzierżawnego na wniosek dzierżawcy zgodnie z art. 700 k.c. „Jeżeli wskutek okoliczności za które dzierżawca odpowiedzialności nie ponosi i które nie dotyczą jego osoby, zwykły przychód z przedmiotu dzierżawy uległ znacznemu zmniejszeniu, dzierżawca może żądać obniżenia czynszu przypadającego za dany okres gospodarczy”.
W przypadku niekorzystnych zjawisk przyrodniczych mających wyłącznie charakter lokalny (np. gradobicie, huragan, powódź, susza) powodujący straty w uprawach, obniżenie czynszu powinno wynosić 100% dla powierzchni objętej tym zjawiskiem, o ile dotknęło ono ponad 5% powierzchni dzierżawionych użytków.
KOWR stosuje obniżenie czynszu dzierżawnego na podstawie art. 700 k.c. w ramach pomocy de minimis na zasadach określonych w Rozporządzeniu Komisji Wspólnoty Europejskiej. Zgodnie z zasadą de minimis, pomoc państwa udzielona jednemu producentowi rolnemu, nie może obecnie przekroczyć kwoty 15 000 euro, w okresie trzech lat. Forma pomocy opisana w niniejszym punkcie obowiązuje obecnie.
W sytuacji, gdy gmina nie miała obowiązku powołania komisji do szacowania szkód z uwagi na niewielki obszar (terenu gminy) objęty niekorzystnym zjawiskiem, dla prawidłowej oceny złożonego wniosku Odział KOWR, może wykorzystać:
- - protokół lub notatkę z lustracji określającą zakres szkód ‒ sporządzoną przez służby gminne,
- - opinię eksperta lub rzeczoznawcy (z uprawnieniami likwidatora szkód), określającą wielkość powierzchni upraw, na której wystąpiły szkody.
- Inaczej sprawa wygląda przy ocenie wniosków w ramach programów pomocowych dla rodzin rolniczych, w których gospodarstwach rolnych powstały szkody spowodowane przez niekorzystne zjawiska pogodowe.
Programy pomocowe uchwalane są przez Radę Ministrów, a obniżka czynszu w ramach programu pomocowego nie jest wliczana do pomocy udzielanej w ramach zasady de minimis.
Pomoc w ramach programu udzielana jest na podstawie protokołu strat oszacowanego przez komisje, powołane zarządzeniem wojewody właściwego ze względu na miejsce wystąpienia szkód. Program obowiązuje wówczas, gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie.
Wysokość obniżenia należnego czynszu ustala się proporcjonalnie do poniesionych szkód potwierdzonych protokołem komisji, o którym mowa wyżej.
Jeżeli szkody wynosiły nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej, pomoc miała charakter pomocy de minimis w rolnictwie.
Wysokość pomocy finansowej pomniejsza się o 50% w przypadku, gdy w danym gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej co najmniej 50% powierzchni upraw rolnych nie było ubezpieczonych, od co najmniej jednego z ryzyk: suszy, gradu, deszczu nawalnego, powodzi, huraganu, przymrozków, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny.
Forma pomocy opisana w niniejszym punkcie obecnie nie obowiązuje. W związku z suszą trwają prace nad wydaniem przez Radę Ministrów uchwały o programie pomocowym na rok 2018.
- W stosunku do należności z tytułu nabycia mienia Zasobu WRSP w ramach programów, o których mowa w punkcie 2, stosowano odroczenia terminów płatności oraz rozłożenie na raty należności przy zastosowaniu oprocentowania, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 lutego 2010 r. w sprawie wysokości oprocentowania odroczenia lub rozłożenia na raty należności z tytułu sprzedaży mienia z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz ustalenia innych niż pieniądz mierników wartości należności pieniężnej (dz. U. 2010 nr 23 poz. 118). W trakcie obowiązywania programu pomocowego w latach 2017-2018 oprocentowanie wynosiło 2,83-2,85% w stosunku rocznym.
KOWR Oddział Terenowy we Wrocławiu
Informacja dla właścicieli nieruchomości sąsiadujących z pasem drogowym nowobudowanej drogi S3
Informacja dot. prowadzenia przez Wykonawcę prac związanych z wyznaczeniem i stabilizacją świadków znaków granicznych pasa drogowego. Prace są prowadzone i będą kontynuowane w miesiącach lipiec-sierpień 2018 roku na długości całego zadania II po obu stronach pasa drogowego. Wykonawca informuje, iż każde miejsce podlegające stabilizacji będzie oznaczone słupkiem betonowym pomalowanym w części naziemnej kolorem żółtym zawierającym czarny napis "PAS DROGOWY".
Dodatkowo Wykonawca informuje, że wszystkie ww. punkty są zlokalizowane na terenie będącym własnością Skarbu Państwa, zarządzanym przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, w odległości 0,5m od zwenętrznych granic pasa drogowego.
Strona 4 z 6